20 de Octubre 2022, 19:30 h
Colegio Mayor Rector Peset. Valencia

Les guerres del segle XX i els moviments d’emancipació femenina.



Ponente: Àngels Martínez Bonafé Catedràtica d’Història d’Ensenyament secundari i Sira Sancho Comas, Llicenciada en Història de l’Art a la Universitat de València

Conferencia enmarcada dentro del Seminario “Mujeres en tiempos de guerra”.

Aquesta mirada històrica a les guerres del segle XX vol veure com han afrontat homes i dones els conflictes socials armats i quines conseqüències han tingut en els processos d’emancipació que també s’han desenvolupat al llarg del segle passat. Creuar la història social amb una mirada de gènere ens porta a observar si la ruptura de l’ordre que implica la guerra, va obrir també clivelles en l’ordre social establert, per les quals van poder colar-se somnis i esperances de models alternatius de vida, amor i relacions entre homes i dones, entre rics i pobres, entre governats i governants ….Moltes dones van viure, enmig de les guerres, experiències inimaginables dins de l’ordre patriarcal: agafar les armes, comprometre’s en organitzacions clandestines, assaltar trens o botigues de comestibles per aconseguir carbó o aliments. Les postguerres van haver de replantejar la relació entre allò domèstic i allò polític i el paper que corresponia a les dones.

Les guerres van influir també en els moviments culturals i en l’ordre simbòlic que sustenta les creences patriarcals sobre el femení i el masculí, el possible i l’impossible, l’utopia i l’ordre. La pintura, la fotografia, el cartellisme, ens ofereixen evidències de les expectatives que, respecte a les dones, va generar la societat en els diferents conflictes armats i les postguerres del segle XX i ens dona pistes  sobre  els conceptes i les claus ideològiques per les quals l’ordre patriarcal s’ enfronta als  moviments d’emancipació femenina, i viceversa.